Beláthatatlan folyamatokat hoz magával az e-kereskedelem

Az online vásárlás gyökeresen forgatja fel a hagyományos ­kereskedelmet: az USA-ban ez már tisztán látszik a számos ruhanagyker és – lánc csődeljárásai­ban. 


Az élelmiszer- és barkácsüzletek egyelőre a legvédettebbek a netes folyamatokkal szemben. Biztos jóslatok egyelőre nincsenek, de az tény, hogy a kereskedelem már soha nem lesz a régi.

A világon a legnagyobb webes kiskereskedelmi cég az Alibaba, amely pár év alatt maga mögé utasította az eBayt, és az Amazont is, valamint számos más kereskedelmi céget, többek között a Walmart vállalatát is. Ma a Google mögött a második legnagyobb kereskedelmi oldal.

Jack Ma az Alibaba alapítója szerint a következő 30 évben az internet felforgatja az egész világot. Kína második leggazdagabb embere szerint a következő harminc évben sok lesz a gond, és a változások kevés boldogságot hoznak. Csakis az oktatás révén lehet elkerülni a társadalmi katasztrófát.

A folyamat már most is zajlik: számos kereskedelmi cég dől be az USA-ban, a napokban pedig a Marks&Spencer jelentette, hogy forgalma nem várt mértékben csökkent. Mint szakértők és kockázatbecslők mondják – egyelőre Amerikában – rekordsebességgel dőlhetnek be a kiskereskedelmi üzletek: az elektronikus üzletek, ruhaboltok a legveszélyeztetettebbek.

Vége a ruhaüzleteknek?

A legutóbbi három hónapban 14 lánc jelentette be, hogy csődvédelmet kér a New York-i székhelyű S&P Global Market piackutató vállalat elemzése szerint, amely majdnem a teljes 2016-os évet lefedte. Kevés kereskedelmi szegmens bizonyul immunisnak az online-nal szemben: a diszkont cipő üzletek, szabadidős termékeket árusító üzletek, és elektronikus cikkekkel kereskedők hamar üzleteik átszervezésére kényszerültek. Az S&P szerint a vállalatok görcsösen próbálkoznak, de nem tudják felvenni a versenyt a webshopokkal.

Ezenközben amerikai kereskedelmi vállalatok gyorsabban zárnak be, mint valaha, és megpróbálják kiküszöbölni a helyzetet azzal, hogy egyre több üzletet mozgatnak át a webre.

Az S&P piackutató annyiban hibáztatta a kiskereskedőket pénzügyi nehézségeikért, hogy képtelenek alkalmazkodni az e-kereskedelem növekvő nyomásához. Richard Hayne az Urban Outfitters vezérigazgatója annyit mondott az elmúlt hónapban megrendezett S&P konferencián: túl sok az üzlet, különösen azokból, amelyek ruhát adnak el – hangsúlyozta.

„Az online hatalmas buborékot kreált, és most - mint az építőiparnál – ez a buborék lassan kipukkadni készül” – mondta el Hayne. „Láthatjuk az eredményeket – sokan kénytelenek lehúzni a rolót, és a cégek kihátrálnak a fizikai üzletek bérlésétől… ez a trend folytatódni fog a közeli jövőben is és még gyorsabb lesz.”

A legnagyobb veszélynek a bevásárlóközpontok, az elektronikus szaküzletek, és ruházati üzletek vannak kitéve az S&P szerint. Az élelmiszer és a lakberendezési-barkácsszaküzletek a leginkább védettek.

A divat és ruházati kiskereskedelem különösen nagy vérveszteségeket szenvedett. Amerikai ruházati kereskedelmi üzletek és láncok sora kért a múlt évben csődvédelmet, vagy ment tönkre. A legutóbbi áldozat a cipőüzletlánc Payless Inc., amely csődöt jelentett be tavasszal és több, mint 400 üzletét zárta be.

Jim Elder az S&P kockázatbecslési igazgatója elmondta, hogy az első negyedéves adatok alapján nem látszik az, hogy helyreállna az egyensúly.
Az elemzés szerint a következő évben olyan nagyvállalatok lesznek a legsebezhetőbbek, mint a Sears Holdings Corp., (elsősorban háztartási felszerelések), a Bon-Ton Stores Inc. (ruházat) és a Perfumania Holdings Inc. (illatszer).

Bár az online kereskedelem itthon is rohamosan fejlődik, egyelőre ruhafronton sincs veszély, mivel a ruhavásárlás sokszor élményt és időtöltést is jelent. A középkorúaknak és az Y-generációnak azonban egyre fontosabb az időgazdálkodás, amit a weben való vásárlás maximálisan képes nyújtani, a kedvezőbb árfekvés mellett.

Webshop-forradalom és robotok

Az Alibaba alapítója szerint az internetes kereskedés valóban veszélyt jelent a hagyományos üzleteknek, de ugyanakkor az Alibaba legnépszerűbb online kereskedése millió számra teremt új munkahelyeket is. Mint mondja, az informatikai forradalom most zajló szakasza, a felhő, új kihívást jelent a gazdaság és a társadalom számára. De az igazi gond a következő 30 évben, hogy a robotok átvehetik az emberek helyét olyan sok helyen, hogy az komoly munkanélküliséget okozhat.

Ennek negatív következménye az úgynevezett technológiai munkanélküliség növekedése. Milliók munkája válik feleslegessé, mert a gép termelékenyebben végzi el azt.
A WEF (Világgazdasági Fórum) tanulmánya azt jósolja, hogy 2020-ig mintegy 5 millió munkahely szűnik meg a 15 legfejlettebb gazdaságban a robotok terjedése miatt. Magyarországon Varga Mihály szerint a robotizáció következményeként négyszázezer munkahely szűnik meg belátható időn belül, amit a robotokat tartó cégek megadóztatása, vagy az alapjövedelem küszöbölhet ki.

A kínai dollármilliárdos azt jósolja: az emberek többsége a globális internetes forradalom vesztese lesz.

FORRÁS: http://termekmix.hu/kulfold/26-kereskedelem/3640-belathatatlan-folyamatokat-hoz-magaval-az-e-kereskedelem

PARTNEREINK

Exped-IT
GEMOSZ
KSH
E-commerce Hungary
Magyar Termék
eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.
Online pénztárgép
Retail Zoom