Magasabb sebességbe kapcsolt a hazai e-kiskereskedelem

Ismét sikeres évet zárt a hazai online kiskereskedelem. 2016-ban 427 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak le a magyar webshopok, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom több mint 5%-a.

 Az online szektor dinamikus bővülése nem meglepő, hiszen egyre többen és egyre nagyobb kosárértékben vásárolnak online – derült ki az eNET Internetkutató Kft. webáruházak körében végzett friss kutatásából, amelynek eredményét ma ismertették a XIV. Elektronikus Kereskedelem Konferencián Visegrádon.

 1. ábra A magyarországi online nettó kiskereskedelmi forgalom

Forrás: eNET kínálat oldali online kiskereskedelmi kutatás, 2017. május
Lendületben az e-kiskereskedelem

Tavaly sem pihentek az e-kiskereskedők. Egyre nagyobb lendületet kap a hazai online kiskereskedelem, ami 2016-ban elérte a 427 milliárd forintot, ezzel tovább növelve a teljes hazai kiskereskedelmen belüli részesedését. A legnagyobb volumenben értékesített termékkategóriák között szerepeltek a számítástechnikai és szórakoztató elektronikai eszközök, a ruházati termékek, a játékok/ajándékok és a háztartási gépek/fehéráruk, mely termékkategória online forgalmat tekintve kiütötte a tavalyi évben TOP 5-ben szereplő lakásfelszereléshez kötődő termékeket. Nem csak a piac mérete, de a virtuális kosarak mérete is növekedett, tavaly átlagosan 13 000 forintot költöttek a neten az online vásárlók egy alkalommal, ami 1700 forintos növekedést jelent a 2015-ös évhez képest.

Verhetetlen a futárszolgálatos kézbesítés

Az egyes kiszállítási módok elérhetősége nem változott a webáruházknál az elmúlt egy évben. Továbbra is a futárszolgálatos kiszállítási mód a legelterjedtebb, amelyet fej-fej mellett a boltban, a személyzettel rendelkező partnerponton, valamint a telephelyen/irodában történő személyes átvétel követ. A vásárlások összértéke szerinti részesedésben sem történt jelentős átrendeződés a szállítási megoldásokat tekintve. Továbbra is futárszolgálatos, a saját alkalmazott általi és a boltban történő személyes átvétellel került kézbesítésre a vásárlások értékének legnagyobb része (88%).

A készpénzes utánvét a jelen. A bankkártyás utánvét a jövő?

Az elmúlt évek tendenciáit követve a hazai webáruházakban vásárlók továbbra is készpénzes utánvéttel, banki átutalással, illetve boltban/telephelyen/irodában történő készpénzes fizetési lehetőséggel találkozhatnak leginkább.

Az előző évhez képest a legnagyobb, 25 százalékpontos növekedés az utánvétes bankkártyás fizetés esetén következett be. A logisztikai szolgáltatók sorra fejlesztik és bővítik szolgáltatásaik körét, aminek eredményeképpen egyre több küldeményszállító futárja érkezik POS terminállal felfegyverkezve a vásárlókhoz.

A legnagyobb részesedést továbbra is a készpénzes utánvét tudhatja magáénak mind a megrendelések számát és értékét tekintve, azonban a vásárlások számának és értékének több mint egytizede már bankkártyával került kifizetésre a tavalyi évben utánvétes átvételkor.

Nő az online vásárlói bázis

Az elmúlt években egyre több 18 év feletti internetező kóstol bele az online vásárlás világába – és az e-kiskereskedelem dinamikus növekedése azt mutatja rákaptak az ízére. Míg 2015-ben az online vásárlók száma éppen csak meghaladta a négy millió főt, mára további 600 ezer fő erősíti az online vásárlók táborát, így elmondható, hogy a felnőtt internetezők 84%-a vásárol legalább egy évben egyszer online.

Nem csupán a hazai webáruházakban vásárlók száma bővült az elmúlt években. Egyre többen rendelnek külföldi webshopokból is. 2015-ben 1,5 millió fő, 2017-ben már 2,2 millió fő vásárol a neten külföldről (is).

Nyakunkon a karácsony!

Habár éppen csak beköszöntött a nyár, az év bármely szakában járunk a karácsony mindig egy kiemelt időszaknak számít az e-kereskedők életében, gyakorlatilag erre készülnek szinte egész évben. Nem volt ez másképp a 2016-os évben sem, amikor a webáruházak Black Friday-es és karácsonyi ajánlatairól szólt az e-kiskereskedelem. Nem hiába, hiszen egyre nagyobb szeletet tesz ki a november-december hónapokban lebonyolított netes forgalom a teljes online kiskereskedelemből. A tavalyi évben mind a vásárlások száma, mind az értéke szerint 2016 utolsó két hónapjában termelődött a teljes hazai online e-kiskereskedelmi forgalom 31%-a, ami két évvel korábban még csupán csak a megrendelések számának 19, a megrendelések értékének pedig 21%-át adta.

eNET
A webáruházi felmérést az eNET 2017. május során készítette magyarországi webáruházak meghívásával. A kutatásokban nem szerepelnek az online értékesített szolgáltatások.

Webáruház: Interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi vállalkozás: magyar nyelvű honlapon, termékek online módon történő megrendelését és kosaras értékesítését végző cégek köre.

Az e-kereskedelmi lakossági kutatást az eNET 2017. május során készítette a 18 év feletti rendszeresen internetezők körében.

 

FORRÁS: 

http://www.enet.hu/hirek/magasabb-sebessegbe-kapcsolt-a-hazai-e-kiskereskedelem/

PARTNEREINK

Exped-IT
GEMOSZ
KSH
E-commerce Hungary
Magyar Termék
eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.
Online pénztárgép
Retail Zoom