Multik vs. magyar kereskedők: veszélyben a vidék ellátása?

Az elmúlt években egyre aggasztóbbá vált a magyar kereskedők helyzete a multikkal szemben. 

Bár a multinacionális vállalatóriások térnyerése egy világpiaci tendencia, a magyar kereskedők megvédése és segítése prioritást kell, hogy élvezzen. A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkárát, Neubauer Katalint kérdeztük arról, hogy mit lehet tenni a jelenlegi tendencia megfordítása érdekében.

Az elmúlt években egyre inkább háttérbe szorultak a magyar élelmiszer-kereskedők a multikkal szemben. Aggodalomra ad okot, hogy az élelmiszer-kereskedelem forgalmának százalékos megoszlása 2007-ben még csak 55,6 - 44,4 volt a multik javára, azonban 2015-ben ez az arány már 60,9 - 39,1 volt újfent a multik javára. 2007 óta a szakadék egyre szélesebb, a multinacionális vállalatok egyre nagyobb részt sajátítanak ki maguknak a magyar piacon, háttérbe szorítva a nemzeti élelmiszer-kereskedőket.

Aggodalmunknak hangot adva, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkárát, Neubauer Katalint kérdeztük a fennálló helyzetről.

888: Miért alakul így a helyzet? Mit lehet a multik évről-évre növekvő forgalmi fölénye, és a magyar kereskedők forgalmának csökkenése ellen tenni?

Neubauer Katalin: Ez egy világpiaci tendencia, azonban minden országban meg tudnak erősödni a legjobb nemzeti hálózatok, illetve azok a kiskereskedelmi vállalkozások, amelyek motiváltak és fejlődőképesek, vagy új megoldásokat keresve rugalmasan alkalmazkodnak a változó piaci kihívásokhoz. Az MNKSZ érdekképviseleti tevékenységével segíti a hazai piaci szereplőket, felhívja a figyelmet a kereskedelmi tevékenységet folytató magyar vállalkozások jelentőségére és nehézségeire.

888: Miért lenne fontos a magyar társadalomnak, hogy ez a tendencia - amit a grafikon is mutat - megváltozzon?

Neubauer Katalin: A magyar élelmiszer feldolgozóipar termékei kiszámíthatóan és hosszútávon csak a hazai kereskedelmi egységek polcain jelennek meg, ezért hazánk elemi érdeke, hogy a lehető legerősebb maradjon a magyar kereskedelem. Hozzá kell tenni, hogy Magyarországon mintegy 3 millióan vidéki kistelepüléseken élnek, ahol a vásárlók a mindennapi kenyerük mellett továbbra is szeretnék megvásárolni a multik számára jelentéktelen, kisebb termelőkapacitással bíró hazai gyártók termékeit. Minden magyar ember számára fontos, hogy a tradicionális ízek és termékek továbbra is megmaradjanak, de ezért tenni kell.

888: Mit tud tenni a szövetség (MNKSZ) a tendencia megfordítása érdekében?

Neubauer Katalin: Az MNKSZ felhívja a jogalkotók figyelmét a tendencia veszélyeire, összefüggéseire, illetve a hazai kereskedelmi vállalkozások nemzetgazdasági szerepére és abban kéri a Kormányzat segítségét, hogy módosítsák a hazai kereskedőket - multinacionális versenytársaikhoz képest - hátrányosan érintő jogszabályokat.

888: Mi lenne a legnagyobb segítség a magyar kereskedőknek, hogy fel tudják venni a versenyt a multikkal?

Neubauer Katalin: Az MNKSZ véleménye szerint, jelen piaci körülmények között az jelentené a legnagyobb segítséget, ha a Kormányzat a fogyasztói igények egyre magasabb színvonalú kielégítése érdekében célirányos pályázati rendszerrel támogatná a hazai kereskedelmi vállalkozások fejlődését.

Csak felsorolásként, ezek lennének a fejlesztendő és támogatandó területek:

a kereskedelem informatikai fejlesztése
digitális kompetenciák fejlesztése
energia- és gazdasági hatékonyság növelés
humánerőforrás menedzsment fejlesztése
vállalkozói ismeretek bővítése
munkaerő megtartó programok támogatása
kereskedelmi dolgozók továbbképzése
e-kereskedelem fejlesztése
vásárlási környezet színvonalának javítása
európai uniós jogharmonizációból származó kötelező fejlesztések támogatása
A fent említett területeken hatalmas különbség tapasztalható a hazai és a multinacionális versenytársak között, pályázati támogatás nélkül pedig a hazai kereskedelmi vállalkozások leszakadása várható. A folyamatosan növekvő versenyhátrányhoz nagyban hozzájárul, hogy Magyarországon a privatizáció óta, de főként Európai Uniós csatlakozásunkat követően a multinacionális érdekek kerültek előtérbe, és a jogszabályok is sok esetben háttérbe szorítják a hazai kereskedelmi vállalkozásokat.

888: Mit javasol ez ügyben az MNKSZ?

Neubauer Katalin: Az MNKSZ javasolja, hogy mielőbb kerüljenek módosításra azok a törvények és rendeletek, amelyek a magyar kereskedőket a multinacionális versenytáraikhoz képest nagyobb mértékben sújtják és számukra túlzó anyagi és adminisztratív terheket jelentenek.

888: Milyen támogatókat és milyen szövetségeket keres az MNKSZ, hogy ezen céljait elérje?

Neubauer Katalin: Szövetségünk nyitott minden olyan szakmai együttműködésre, amely törekvéseinket, azaz tagjaink fejlődését szolgálja.

888: Sajtóértesülésekből és kormányzati megszólalásokból egyre többször hallani, hogy a multik silányabb élelmiszereket hoznak be hazánkba. Hogy lehet ez ellen harcolni, Önök hogyan harcolnak ez ellen? Mit jelent a multik ilyen szintű viselkedése a kereskedési kultúra szempontjából? Hogy lehetne szabályozni, hogy ne bóvlit sózzanak ránk?

Neubauer Katalin: Fontosnak tartjuk, hogy Magyarországon jó minőségű áru kerüljön kereskedelmi forgalomba. A fogyasztói döntést azonban nagyon sok minden befolyásolja. A multinacionális gyártók és kerekedők hatalmas tudással rendelkeznek, amelyet részben a vásárlók befolyásolására használnak. Nem valószínű, hogy szabályozókkal fékezni lehetne az esetleg gyengébb minőségű külföldi termékek piaci jelenlétét. Célravezetőbb lehetne az egyre szélesebb körű tudatos vásárlói gondolkodás kialakítása, a nemzeti öntudatra nevelés, és a magyar termékekhez való kötődés erősítése.

FORRÁS: https://888.hu/article-multik-vs-magyar-kereskedok-veszelyben-a-videk-ellatasa

PARTNEREINK

Exped-IT
GEMOSZ
KSH
E-commerce Hungary
Magyar Termék
eNET Internetkutató és Tanácsadó Kft.
Online pénztárgép
Retail Zoom